Universiti / Kolej di Malaysia yang Menawarkan Jurusan Psikologi


Secara kebetulan, saya sedang mencari maklumat berkaitan Universiti dan Kolej yang menawarkan bidang Psikologi di Malaysia tak kira Diploma atau Sarjana Muda. Justeru, rasanya elok kalau dikongsikan di sini untuk makluman semua. Mungkin sesuai untuk mereka yang ingin melanjutkan pelajaran ataupun yang sedang mencari kerja dalam bidang Psikologi.

Senarai Universiti / Kolej di Malaysia yang Menawarkan Jurusan Psikologi adalah seperti di bawah:

1. Universiti Kebangsaan Malaysia UKM, Bangi,Selangor
2. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia UIAM - Gombak, Selangor
3. Universiti Malaysia Sabah UMS - Teluk Sepanggar, Sabah
4. Universiti Teknologi Malaysia UTM - Skudai, Johor
5. Universiti Putra Malaysia (UPM) - Pendidikan Kaunseling dan Bimbingan
6. Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) - Pendidikan Kaunseling dan Bimbingan
7. UCSI University, Kuala Lumpur
8. HELP University College, Damansara, KL
9. International Medical University IMU, Bukit Jalil, KL
10. Segi University College SEGI, Subang Jaya, Selangor
11Kolej Darul Hikmah, Kajang Selangor
12. Kolej Islam Sains dan Teknologi KIST, Terengganu
13. Kolej Kamunting, Taiping Perak
14. Kolej Jaipuri, Kelantan
15. Erican College, Kuala Lumpur
16. Institute of Graduate Studies (IGS) Universiti of Malaya, Kuala Lumpur
17. Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR), Kuala Lumpur
18. Sunway University, Petaling Jaya
19. Universiti Malaya, Kuala Lumpur
20. Cyberjaya University College of Medical Sciences
21. Kolej Universiti Shahputra
22. Al-Madinah International University

Mohon maklumkan kepada saya di ruangan komen sekiranya anda tahu institusi-institusi lain yang menawarkan jurusan psikologi.

Terima kasih :-)



56 comments:

  1. university of queensland , australia :)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Bahasa ape ye yg kuim guna..samada bahasa inggeris atau bahasa melayu sepenuhnya

      Delete
  3. Replies
    1. Boleh saya tahu, saya lpsan SPM dan berminat untuk jd ahli psikologi..jd apa patut saya ambil untuk jd pelajar psikologi di peringkat dip?

      Delete
    2. ambil je apa2 bidang psikology

      Delete
    3. UNISEL ada diploma dan degree psikologi

      Delete
  4. Boleh saya tahu, yang mana satu ada untuk diploma?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kolej jaiputra/uniti di kota bharu ada menawarkan psikologi peringkat diploma.

      Delete
    2. Kos psikologi hanya dip sahaja ke yang di tawarkan kat situ??

      Delete
  5. U mana yang menawarkan master in clinical psychologgy di malaysia ?

    ReplyDelete
  6. yg menawarkan psikologi klinikal di mana ya?

    ReplyDelete
  7. KPJ Healthcare Universiti College

    ReplyDelete
  8. International University of Malaya-Wales (IUMW), Kuala Lumpur

    ReplyDelete
  9. Hi, saya nak minta pendapat encik, saya nak jadi ahli psikologi dan berniat untuk menyambung pelajaran STPM.Jadi subjek apa yang patut saya ambil supaya dapat jadi ahli psikologi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa apa pun boleh sebenarnya, yang penting pointer 3.00 ke atas, dan maths spm credit. kalau nak study kat ukm tapi sangkut kat maths spm, memang tak meet requirement UKM. saya lulusan stpm dan ambil ekonomi, bahasa melayu dan sejarah, dan saya dapat tawaran program psikologi di UNIMAS, tapi tak dapat kat ukm sebab sangkut kat maths haha

      Delete
    2. Bahasa Inggeris spm dia tak minta ke? Tolong jawab saya nak tau

      Delete
    3. Ofc... English important for all university.. So.. Nak tak nak... English kena power.. Heheh.. Muet mesti band 3 keatas.. Myb

      Delete
  10. Hi, saya nak minta pendapat encik, saya nak jadi ahli psikologi dan berniat untuk menyambung pelajaran STPM.Jadi subjek apa yang patut saya ambil supaya dapat jadi ahli psikologi?

    ReplyDelete
  11. Sy nk minta pendapat encik,boleh ke jika sy ke matrikulasi dan ingin sambung dalam bidang psikologi di ipta utk lepasan matrikulasi.Tp nnti modul apa yg sy perlu ambik di matrikulasi..Adakah modul 1 sbb modul ni ada semua subjek sn (bio,phy,che,math)? Dan brpa pula gred cgpa yg sy perlu capai di sana nnti ya utk smbung ke ipta?Mohon pencerahan encik..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain dr matrix undang²& akauns, boleh ambil jurusan psikologi

      Delete
  12. Saya berminat dngn psikologi tapi spm saya tak amik paper math blh ke saya nk ikuti program psikologi

    ReplyDelete
  13. Saya ingin bertnya Spm saya tak ambil kimia, biologi & fizik... Ada peluang atau Boleh ke saya jadi ahli psikologi?

    ReplyDelete
  14. Kolej utk pelajar kaunseling, u atau kolej yg di taiping ada Tak , kaunselor berdaftar🤔

    ReplyDelete
  15. dekat university jeke ada aliran psikologi,and boleh saya tahu dekat matriks mana eh ada aliran psikologi?

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum. Saya nak Tanya, selain UKM, universiti mana yang tawarkan bidang psikologi klinikal ya? Saya ingat nak sambung stpm tapi waktu spm 2020 saya dapat E je dalam math🥺

    ReplyDelete
  17. Kalau pelajar stpm yang bukan aliran sains boleh juga ke ambil bidang psychology ?

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Nak tanya, universiti awam apa yg provide program ijazah sarjana yg berkaitan psikologi?

    ReplyDelete
  20. Penggunaan bahasa uiversiti di atas? BM or ENGLISH?

    ReplyDelete
  21. Asalamualaikum boleh saya tahu mana satu universiti/kolej kerajaan punya

    ReplyDelete
  22. Assalam, saya f6 amik course KMK/ Sastera, SPM saya ambil pure sc, boleh ke kalau saya nk sambung bidang psikologi?

    ReplyDelete
  23. Kat OUM pon ada program psikologi.. dwi bahasa..

    ReplyDelete
  24. Semua u mmg kena credit math ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Universiti Awam je mesti credit Maths. Swasta atau Uni kerajaan negeri macam Universiti Selangor dan KPJ Universiti tak perlu. Kuliah in English juga. Multi racial lagi. Kolej Kediaman pun selesa. Kos pun lebih kurang je dgn univerisiti Awam

      Delete
  25. Assalamualaikum saya nak tanya, saya daripada poli ambil bidang diploma akauntansi tapi saya minat nak jadi guru kaunseling bagaimana ye?

    ReplyDelete
  26. nak tanya.. mana Universiti yang paling terbaik dalam bidang psikologi ni?

    ReplyDelete
  27. Nak tanya, saya dah ada degree business admin tp skrg berminat nk ambik bidang psikologi..masih sempat ke ada ke ipta yg sbelah pantai timur

    ReplyDelete
  28. diploma apa yang kena ambik klau nk jd psikologi kanak-kanak?

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum sy Sgt inginkn jwpn sbb sy x de sape utk brtanya. Kebanyakn yg sy jumpa University yg tawarkan bidang psikologi ada dlm upu tp kenapa bila dlm permohonan tahun ini tiada bidang psikologi yg ditawarkan? Adakah terdapat web lain yg disediakan utk sy pohon?

    ReplyDelete