Kalau Memperkenalkan Diri Dalam Temuduga

Sila perkenalkan diri anda.
Soalan ini selalunya adalah soalan pembukaan dalam setiap temuduga. Remember, first impression stick. Berikan jawapan yang ringkas tapi tidak klise, lain daripada lain dan mampu menarik perhatian ahli panel.

Contoh : Salam. Nama saya diberi sejak 25 tahun yang lepas - Nurul Fatimah Hazman. Anak sulung dalam keluarga dan merupakan anak pertama yang berjaya menjejakkan kaki ke Universiti. Insha Allah saya berharap akan menjadi contoh yang terbaik kepada lima orang adik saya yang lain. Saya memiliki Ijazah Pengurusan Perniagaan dari Universiti Teknikal Malaysia dengan CGPA 3.31, alhamdulillah zaman universiti banyak mengajar saya pelbagai kemahiran seperti Adobe Photoshop, bermain tenis dan menulis pantun di blog.

Pengenalan diri yang lain daripada lain ini lebih berguna sekiranya anda menghadiri temuduga berkumpulan. Selain memperkenalkan diri, anda juga memperkenalkan personaliti dan kekuatan diri anda. Ini akan menarik perhatian panel untuk bertanya lebih lanjut sekaligus mencipta mood temuduga yang lebih "personal", ceria dan kurang tekanan. Tapi jangan terlalu berbunga-bunga pula, takut nanti panel tak faham.

Paling penting, anda mesti berlatih bagaimana untuk memperkenalkan diri sebelum masuk ke dalam bilik temuduga. Kalau anda gagal bercerita tentang diri sendiri, apatah lagi tentang hal-hal lain. 

Selamat memperkenalkan diri ! :-)


No comments:

Post a Comment