Kalau Menjawab Lima Soalan Popular Dalam Temuduga

Di manakah anda lima tahun dari sekarang?
Saya ingin menjadi seorang Pengurus Kanan di syarikat ini. Lima tahun mungkin terlalu awal untuk saya menjadi Pengurus Kanan, tetapi saya perlu bekerja keras untuk belajar sebanyak mungkin dalam tempoh yang pendek ini.

Tips: Anda berkeyakinan dan memasang angan-angan yang tinggi, tapi dalam masa yang sama anda merendah diri dan mengakui kelemahan diri.



Adakah anda ingin bekerja di Kuala Lumpur atau di Sarawak?
Jika diberi pilihan saya ingin bekerja di Kuala Lumpur kerana saya rasa lebih banyak peluang untuk memajukan kerjaya di sini. Tapi saya akan mempertimbangkan tawaran kerja di Sarawak untuk menambah lagi pengalaman saya dalam bidang ini.

Tips: Anda telahpun memberi jawapan yang pertama bersama alasan kukuh anda yang tersendiri. Tapi dalam masa sama anda tidak menolak atau menafikan pilihan jawapan yang kedua. Ini menunjukkan anda tidak tamak dan tidak mementingkan diri sendiri.


Kenapa anda memilih untuk menyertai syarikat kami dan meletak jawatan di syarikat lama? 
Saya ingin memajukan lagi kareer saya dalam industri yang lebih besar bersandarkan kelayakan yang saya ada. Sebelum ini saya telahpun mencuba sehabis baik di syarikat lama dan telah tiba masanya untuk saya mencapai impian yang lebih besar dengan bekerja di syarikat ternama ini. Sekiranya diberi peluang, saya akan berusaha untuk menggunakan segala pengalaman yang saya perolehi untuk memajukan syarikat ini.

Tips: Panel cuba menimbulkan provokasi. Jangan sesekali memburuk-burukkan mana-mana syarikat atau orang perseorangan. Kembalikan topik perbualan kepada kekuatan diri anda dan dalam masa yang sama merendah diri. Kaitkan latar belakang pendidikan anda dengan misi dan visi syarikat.


Kenapa kami perlu mengambil anda bekerja di sini sedangkan anda tidak mempunyai pengalaman bekerja?
Kerana saya ada kemampuan yang boleh menyumbang kepada kejayaan syarikat ini. Walaupun saya tidak mempunyai pengalaman bekerja, tetapi sebagai orang muda yang baru tamat belajar, saya mempunyai semangat yang tinggi, kesihatan yang baik, penglihatan yang cerah dan pemikiran yang kreatif. Sekiranya diberi peluang, saya bersedia untuk terus belajar di bawah tunjuk ajar pemimpin di dalam syarikat tuan.

Tips: Panel ingin menilai sejauhmana anda mampu memberi sumbangan kepada syarikat mereka. Jangan terlalu membangga diri dan jangan terlalu merendah diri. Walaupun anda tidak mempunyai pengalaman bekerja, tetapi pasti anda boleh tunjukkan kehebatan yang lain. 


Apakah kelemahan diri anda?
Kelemahan saya adalah dalam menyusun aktiviti seharian saya. Kadang-kadang saya terlalu mengutamakan multitasking dan mementingkan kesempurnaan (perfectionist). 

Tips: Panel ingin menduga keyakinan diri anda. Adalah lebih menarik sekiranya anda memberitahu tentang kelemahan anda tetapi dalam masa yang sama kelemahan itu boleh menjadi kekuatan anda. Jangan menipu atau mencipta jawapan, seeloknya selami dan kenali diri anda. Pasti ada kelemahan diri yang menjadi punca kekuatan anda selama ini.

Secara keseluruhannya, setiap jawapan anda perlu mempunyai elemen berikut:

Keyakinan diri
Merendah diri
Keinginan untuk belajar
Berkata benar 
Tidak melampau

Selamat berlatih menjawab soalan temuduga :-)

No comments:

Post a Comment